Leerling in Beeld en doorstroomtoets

Tussentijdse toetsen

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis, vaardigheden en de sociale emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart brengen. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van Leerling in Beeld, een nieuw en innovatief leerlingvolgsysteem van Cito.

Hier ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor:
  • de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, begrijpend lezen, rekenen-wiskunde)
  • werkhouding en leerhouding
  • sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies.

Bij Leerling in Beeld horen uiteenlopende toetsen die we twee keer per jaar afnemen. De leerkracht krijgt goed inzicht in de groei van de leerling en hij/zij weet precies waarbij het kind extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt ieder kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen.

De tussentijdse resultaten worden gebruikt om objectief zicht te behouden op de ontwikkeling van de leerlingen en het niveau van de groep. De resultaten worden geanalyseerd en tijdens de groepsbespreking wordt op leerling- en groepsniveau bekeken welke aanpassingen in het onderwijsleerproces eventueel nodig zijn. Op schoolniveau wordt bepaald welke interventies nodig zijn op groeps- of schoolniveau om de streefdoelen te behalen.

Schooladvies en doorstroomtoets
Aan het einde van het schooljaar verlaten de kinderen van groep 8 onze school en vervolgen zij hun schoolloopbaan op een school in het voortgezet onderwijs. Net als voorgaande jaren krijgt uw kind een voorlopig en definitief schooladvies. Dit schooladvies komt tot stand door te kijken naar de brede ontwikkeling van uw kind: de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, (werk)gedrag, de manier waarop hij/zij tot leren komt en de toetsresultaten. De leerkracht van groep 8 kijkt met meerdere collega’s gezamenlijk naar alle beschikbare observaties en resultaten van uw kind en formuleert op basis hiervan een voorlopig advies. Dit voorlopig schooladvies zou voor u geen verrassing moeten zijn, omdat in de voorgaande jaren al veel met u gesproken is over de ontwikkeling van uw kind.  Na de doorstroom toets (voorheen eindtoets) volgt een definitief advies. Het voorlopig advies wordt opnieuw besproken als uw kind een hogere score heeft behaald dan uit het voorlopig advies is gebleken. Als het voorlopig schooladvies niet aangepast (herzien) wordt, moet de school dit afdoende onderbouwen. 

Tijdpad
Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies (de huidige groep 8 leerlingen hebben dit voorlopig advies al eerder ontvangen).
  • Leerlingen maken de doorstroom toets in de eerste of tweede volle week van februari.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroom toets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs. De leerling ontvangt het schooladvies op papier.

Schoolkeuze
In het najaar worden er door de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs informatieavonden voor ouders/verzorgers georganiseerd. In januari en februari zijn de open dagen voor de kinderen en hun ouders/verzorgers. Via de website povohengelo.nl vindt u alle informatie hierover.