Missie en Visie Esreinschool

Onze Missie

De missie van onze school is om leerlingen optimaal te ontwikkelen op sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zodat er een gedegen, brede basis gelegd wordt om te functioneren in een interculturele samenleving. In dit proces mag het kind zichzelf zijn en leert het omgaan met verschillen.
 

Onze Visie

Wij vinden het binnen het Integraal Kindcentrum Esrein (IKC) belangrijk dat alle kinderen met plezier naar school gaan en leren in een prettige, veilige, gestructureerde en respectvolle omgeving. Ons onderwijs wil zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen, zodat ze de volgende stap in hun ontwikkeling kunnen zetten. Soms hebben kinderen extra ondersteuning nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. We zien daarom het belang van preventief handelen en inclusiever onderwijs en voelen ons samen verantwoordelijk. We zijn betrokken bij wat er in de groepen en binnen ons IKC gebeurt. 

Door middel van effectief onderwijs willen we het maximale uit iedere leerling halen. De leerkracht speelt in dit proces een cruciale rol. Goed onderwijs is een voorwaarde voor goede prestaties. Wij bieden dit door een sterk pedagogisch klimaat en door expliciete directe instructie.  

Wij bieden al onze kinderen een rijk onderwijsaanbod en een eigentijds curriculum met specifieke aandacht voor de basisvakken. Daarnaast is er aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen en kinderen die meer praktisch ingesteld zijn. Wij stimuleren de ontwikkeling van het jonge kind door procesgericht te werken. Lerend spelen en spelend leren staan hierbij centraal. Voor het oudere kind bieden we verschillende vakken geïntegreerd en thematisch aan. Dit wordt onder andere vormgegeven door onderzoekend leren, workshops wetenschap en talent en digitale geletterdheid. Wij spelen in op de veranderende maatschappij en zijn toekomstgericht. 

Onze teamleden hebben kennis van de ontwikkelings- en leerlijnen en werken doelgericht. Door gesprekken met kinderen te voeren stimuleren wij het eigenaarschap bij hun leerproces. Voor de jonge kinderen wordt ruimte gegeven om spelend en bewegend te leren en te ontdekken. Teamleden hebben hierin zowel een begeleidende als coachende rol. 

Door ‘korte lijnen’ en goede samenwerking met ouder(s)/verzorger(s), voor- en naschoolse voorzieningen en overige partners is er een duidelijke doorgaande lijn. Binnen het IKC staat deze ontwikkelingslijn van peuter naar kleuter richting het oudere kind centraal. Deze route doorlopen wij samen met het kind, de ouder(s)/verzorger(s) en betrokken partners. 

Wij werken met een sterk en professioneel team, dat graag samen de schouders eronder zet. Met dit team willen wij een bijdrage leveren aan een kansrijke toekomst voor alle kinderen binnen ons IKC.