Passend Onderwijs
Passsend Onderwijs
Scholen stellen een ondersteuningsprofiel op. Hierin geven zij aan welke onderwijsondersteuning ze aan leerlingen kunnen bieden. Leraren worden opgeleid in het omgaan met verschillende soorten leerlingen in de klas. Hierdoor kunnen leerlingen zoveel mogelijk extra ondersteuning in de klas krijgen, in plaats van daarbuiten.
De 1-zorgroute en handelingsgericht werken
Op onze school hebben we de 1-zorgroute ingevoerd om passend onderwijs te geven. De 1-zorgroute is een werkwijze van plannen en uitvoeren van onderwijs én zorg op individueel,- groeps-, school-en bovenschools niveau. Er is een stappenplan opgesteld waarmee we het onderwijs vormgeven. Alle leerlingen krijgen te maken met de eerste stap. Wanneer de eerste stap onvoldoende passend is voor een leerling gaan we naar de volgende stap (altijd in overleg met ouders). Binnen de stappen werken we handelingsgericht (zie schema). Dat ziet er als volgt uit:
Stap 1: De leerkracht in de groep
- Leerkracht observeert, signaleert en werkt handelingsgericht (zie schema)
- Leerkracht gaat in gesprek met ouders over ontwikkelingen van hun zoon / dochter
- Iedere cyclus wordt afgerond en direct opnieuw gestart met een groepsbespreking
Stap 2: De leerkracht overlegt met collega's
- Het gaat met de leerling anders dan verwachtLeerkracht overlegt regelmatig met collega (‘s)
- Leerkracht gaat in gesprek met ouders: zorgen delen, uitwisselen ervaringen en afstemmen van aanpak
Stap 3: De leerkracht overlegt met de intern begeleider (IB'er)
- Wanneer stap 2 onvoldoende oplevertOnderwijsbehoeften verder in kaart brengen
- Inventariseren wie of wat verder nodig is binnen de school
- Inventariseren wie of wat er verder nodig is buiten de school
- Ouders betrekken bij de gesprekken
Stap 4: Overleg met externe instanties (expertiseteam of SOT)
- Wanneer stap 3 onvoldoende oplevert
- Consultatief overleg met adviseur expertiseteam Dr. Schaepmanstichting of GGD, JGZ en/of maatschappelijk werk in Schoolondersteuningsteam
- Indien nodig schakelen we andere professionals in
Stap 5: Onderzoek door expertiseteam
- Wanneer stap 4 onvoldoende oplevert
- Intern begeleider / leerkracht: Verzamelt alle relevante informatie voor de aanmelding bij het Expertiseteam
- Vraagt toestemming van ouders
- Onderhoudt korte lijnen tussen expertiseteam, leerkracht en ouder
Stap 6: Aanbod op maat voor de leerling
- Wanneer stap 5 onvoldoende oplevert
- De school vraagt, samen met de ouders, een beschikking aan voor plaatsing op het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of het Speciaal onderwijs (SO) of we vragen een indicatie aan voor hulp (door een externe professional) op school.
Binnen deze stappen werken we zoals genoemd Handelingsgericht in het schema ziet u hoe dat vorm krijgt: