Begaafdheid op het Esrein
Visie Symbio
Leerlingen zijn allemaal verschillend en hebben verschillende behoeftes om tot een zo volledig mogelijke ontwikkeling te komen. De scholen van Symbio bieden passend onderwijs. Daarbij zorgen alle scholen voor een rijke, overzichtelijke leeromgeving, waardoor alle leerlingen uitgedaagd worden zich te ontplooien op alle ontwikkelingsgebieden. Vanuit deze visie denken wij dat talentvolle (hoog)begaafde leerlingen een speciale aanpak behoeven. Zij krijgen, aansluitend bij hun individuele mogelijkheden en ontwikkeling, een eigen aangepast onderwijsaanbod.
Onderwijsaanbod en begeleiding
Binnen Symbio kan het onderwijsaanbod aangepast worden om tegemoet te komen aan de behoeften van (hoog)begaafde leerlingen. Hierbij is het uitgangspunt dat, afhankelijk van het individuele profiel en de behoeften van de (hoog)begaafde leerling, een keuze gemaakt wordt uit het voorhanden zijnde aanbod. Bij de gemaakte keuzes wordt niet alleen een aanbod gecreëerd op basis van de cognitieve behoeften, maar is er ook tijd, ruimte en aandacht voor de sociale en emotionele behoeften.
Esrein
Op ‘t Esrein werken wij vanuit de visie van Symbio. Wij hebben twee specialisten begaafdheid en talentontwikkeling binnen ons team, zij ondersteunen de teamleden en kinderen met dit specifieke onderwijsaanbod. Lisette van de Wiel en Monique Dunhoft zijn onze specialisten.
Monique Dunhoft
Leerkracht gr. 8
Specialist begaafdheid
Lisette v.d. Wiel
Intern Begeleider gr. 5 t/m 8
Specialist begaafdheid
Signalering ‘begaafdheid’
- De eerste signalering vindt al plaats bij binnenkomst, wanneer een kind als 4-jarige de school binnenkomt. Dit d.m.v. diverse observaties, kindgesprekken en oudergesprekken.
- In de groepen 2, 4 en 6 wordt de quickscan begaafdheidskenmerken afgenomen voor de hele groep. Wanneer kinderen een hoge score laten zien op deze scan, vragen we vervolgens ouders dezelfde lijst voor hun eigen kind in te vullen, als dit niet in een eerdere groep is gedaan.
- Als we n.a.v. eerdere signalering constateren dat een leerling mogelijk in aanmerking moet komen voor de TOP-klas nemen we de individuele screeningslijsten van www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl af. Deze lijsten worden door de leerling, de ouders en de leerkracht ingevuld.
Resultaten worden altijd door de groepsleerkracht teruggekoppeld naar ouder(s)/verzorger(s). Waar nodig sluit de specialist begaafdheid bij deze gesprekken aan.
Aanbod / compacten en verrijking binnen de eigen groep
Compacten is het schrappen van delen uit de reguliere leerstof. De tijd die daardoor vrijkomt kan besteed worden aan verrijking. Wij bieden compacten aan op verschillende leerstofgebieden afhankelijk van de kwaliteiten van de leerling.
Binnen de groep wordt voor de (hoog)begaafde leerlingen verrijking aangeboden op verschillende vakgebieden. Op school beschikken we over materialen en werkvormen die ontworpen zijn voor verrijkingsdoeleinden. Een leerling kan ook zelf met suggesties komen. De specialist begaafdheid en de Intern Begeleider ondersteunen de leerkracht in de begeleiding van deze leerlingen.
In de onderbouw maken wij gebruik van de grote en kleine kring. Door de kleine kring wordt er bewust tijd vrijgemaakt voor deze leerlingen. Er worden bewust hogere orde denkvragen gesteld. Verder worden o.a. ontwikkelingsmaterialen aangepast en zijn er smartgames aanwezig.
In de midden- en bovenbouw maken we gebruik van rekentijgers, taal plusboek, smartgames, mindset en projecten uit Talent Digitaal. In Talent Digitaal zijn door de TOP-klas van Symbio projecten per groep verzameld welke zijn afgestemd op deze leerlingen.
Lumba-Lumba
Een dag in de week werkt begaafdheidsspecialist Monique Dunhoft met leerlingen uit groep 5 tot en met 8 in het Lumba-Lumba lokaal. Deze naam is bedacht door de leerlingen toen deze groep werd opgestart. De uitleg waarom er door deze leerlingen gekozen is voor deze naam is de volgende: ‘Dolfijnen zijn heel leergierig, als ze eenmaal hun doel hebben gehaald, zoeken ze een ander doel om te bereiken en zo gaat het door. En omdat wij ook doelen willen bereiken en meer willen leren, vond ik het heel toepasselijk. Waarom ik het in het Indonesisch heb vertaald, is omdat deze naam vrolijk is en uitnodigt om te leren.’ Beter kunnen wij deze mooie naam niet uitleggen. Bij Lumba Lumba is er aandacht voor Talent Digitaal, Mindset, Rekentijger en Smartgames. Aan Talent Digitaal, Rekentijger en mindset wordt ook in de eigen groep gewerkt.
Bij de onderbouw is Monique Dunhoft een dagdeel aanwezig. Zij werkt hier met Rekentijger met leerlingen uit groep 3 en 4, ook worden er in kleine setting Smart Games gespeeld met leerlingen.
Lumba-Lumba bovenbouwlocatie:
Hieronder een korte uitleg van de verschillende onderdelen.
Talent Digitaal:
Talent Digitaal is een digitale bron binnen Symbio waar we verschillende projecten uit kunnen halen. De opdrachten zijn dan ook erg divers. Hierbij hanteren wij de taxonomie van Bloom. De opdrachten worden in overleg met de leerling gekozen, waardoor ze zich in hun interesses verder kunnen ontwikkelen. Het gaat hierbij niet alleen om het einddoel, er wordt ook gelet op het proces.
Rekentijger:
Rekentijger is verdiepingsstof voor de goede rekenaar. Rekentijger daagt uit met wiskundige- en creatieve rekenproblemen. Ze kunnen hier ook in de klas aan verder werken. Ze lopen nu tegen rekenproblemen aan waar ze niet in 1 keer het antwoord op weten, ze moeten hier echt doorzetten en dit is erg leerzaam voor ze. Met deze leerlingen gaan we ook oefenen en meedoen aan de wiskunde kangoeroewedstrijd. Dit is een wereldwijde wedstrijd op dit gebied, die gewoon rond maart op school gaat plaatsvinden. .
Mindset:
Iedere week is er een half uur aandacht voor de mindset van een groep leerlingen uit groep 5 tot en met 8. Mindset is het Engelse woord dat staat voor je overtuiging over intelligentie en kwaliteiten. Deze overtuiging heeft invloed op je gedachten, gevoelens en gedrag. De grondlegger van de mindsettheorie is Carol Dweck. Zij onderscheidt de fixed (vaste) mindset en de growth (groei) mindset. Iemand met een vaste mindset gaat ervan uit dat je intelligentie en kwaliteiten vaststaan. Dit zorgt ervoor dat hij graag slim wil overkomen. Dat heeft negatieve gevolgen voor onder andere: het leren, de prestaties, het aangaan van uitdagingen, de inzet en het omgaan met kritiek. Wij noemen dit ook wel fixie. Iemand met een groeimindset gaat ervan uit dat je je intelligentie en kwaliteiten verder kunt ontwikkelen. Je kunt groeien door proberen, doorzetten en oefenen.
Wij noemen dit ook wel growie. Mindsets maken een belangrijk deel van je persoonlijkheid uit, maar ze zijn te veranderen. We maken leerlingen bewust van het bestaan hiervan en hopen dat ze hierdoor anders gaan denken en reageren in bepaalde situaties. Alleen al als je weet dat ze bestaan, kan dat ervoor zorgen dat je anders gaat denken en reageren.
Smartgames:
Met smartgames kunnen veel dingen worden geoefend, het is ook wat anders dan het zomaar vrij een spelletje kiezen. Ze moeten soms een bepaald spel gewoon doen, of leren. Of een bepaald aantal levels doorlopen van een spel, voordat er een ander gekozen mag worden. Ze spelen hierbij zowel individuele als samenwerkingsspelen. We hopen dat dit hen helpt bij het plannen, organiseren, hun aandacht erbij te houden; allemaal vaardigheden die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling. Er doen ook leerlingen mee die moeite hebben met hun gedrags- en denkvaardigheden (executieve functies) aangezien deze hierbij ook worden getraind. De kinderen kiezen hiervoor twee executieve functies waaraan ze graag willen werken. De smartgames trainen bepaalde van deze doelen, die niet alleen in het lokaal hangen, maar ook op de smartgames met pictogrammen aanwezig zijn, zodat ze weten welk spel verstandig is om te kiezen.
Mocht u thuis Smartgames hebben liggen waar niets meer mee gedaan wordt en u wilt ze kwijt, dan zijn wij hier als school heel blij mee. Maar ook spellen als Regenwormen, Set, Betoverde doolhof, Stratego, Dobble zijn van harte welkom.
Lumba-Lumba onderbouwlocatie:
Rekentijger:
Vanaf groep 3 vindt dit 45 minuten per week plaats onder begeleiding van de specialist. Voor verdere uitleg zie bij bovenbouw
Smartgames:
Een aantal leerlingen speelt Smart Games in kleine setting met de begaafdheidsspecialist. Het overige aanbod vindt plaats in de groep zelf door de leerkracht, of door de onderwijsassistent.
Versnelling:
Wanneer een leerling op meerdere gebieden meer dan een jaar voor ligt op het ontwikkelingsniveau van leeftijdgenoten, dan kan versnelling worden overwogen. In overleg met ouder(s)/verzorger(s) onderzoeken we welke stappen ondernomen kunnen worden om zo optimaal mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. Mochten we een versnelling overwegen dan wordt de leerling vooruit getoetst en wordt de versnellingswenselijkheidslijst ingevuld en besproken.
Verrijking buiten eigen school (De Top-klas van Symbio)
Soms heeft een leerling een meer uitgebreid en specifiek aanbod nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Om hieraan te voldoen, is er binnen Symbio de TOP-klas opgericht. Top staat voor: Talent-Ontwikkeling-Perspectief. De TOP-klas is een arrangement voor leerlingen vanaf groep 5 welke in de eigen klas niet voldoende kunnen worden uitgedaagd en begeleid. De Top-klas zit op de locatie van de Anninksschool, Bergweg 34 te Hengelo.
Voor wie is de TOP-klas:
De TOP-klas is voor 3% van alle leerlingen van Symbio. Deze leerlingen worden hier verder uitgedaagd en ‘liefdevol gefrustreerd’. Zij zitten hier met andere gelijkgestemden. Het is belangrijk dat deze leerlingen voldoende worden uitgedaagd en dat er wordt gewerkt aan hun motivatie en mindset. Het aanmelden voor deze TOP-klas gebeurt altijd op voordracht van de specialist begaafdheid in overleg met ouders, intern begeleider en leerkracht. De plaatsingscommissie van de TOP-klas bepaald de uiteindelijke toelating. Een plaatsing geldt voor een jaar.. Het is dus niet vanzelfsprekend dat een leerling hier jaren achterheen mag blijven. Als wij als school u vragen, of uw kind gebruik wil maken van dit arrangement en u gaat hiermee akkoord, dan bent u als ouder verantwoordelijk voor het vervoer van en naar de TOP-klas van uw kind.
Verbinding tussen de TOP-klas en Esrein:
Aandacht en aanpassing van de lesstof blijft nodig. Van de gemiste lesstof op de TOP-klasdag wordt alleen verkort ingehaald wat daadwerkelijk nodig is. De leerkracht heeft momenten voor deze leerlingen ingepland in het rooster, waarbij tevens aandacht is voor compacten, verrijken en verdiepen. Er wordt aandacht besteed aan de hogere orde denkvaardigheden: creëren, evalueren, analyseren. Zeker 1x per jaar zijn er gesprekken met ouders, leerkracht/specialist en TOP-klas leerkracht.
Afspraken TOP-klas:
De TOP-klas is 1 dag per week, vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Het is een voorrecht om te ‘mogen genieten’ van het TOP-klas aanbod. Als school proberen wij ons onderwijsaanbod en de bijzondere schoolse activiteiten zo goed mogelijk af te stemmen met de TOP-klas. Echter is dit niet altijd mogelijk, gezien planningen en agenda’s van derden. Bij uitzonderingen wordt er contact opgenomen met de specialist begaafdheid, deze gaat als het nodig is in overleg met de leerkracht van de TOP-klas.
TOP-klas Voortgezet Onderwijs:
Vanaf de herfstvakantie kunnen leerlingen uit groep 8 die hiervoor in aanmerking komen een dagdeel naar de TOP-klas van het voortgezet onderwijs. Aanmelding hiervoor gaat in overleg met het kind, de leerkracht, intern begeleider, specialist en ouders en vindt eind groep 7 plaats.